Nowy statek dla Islandii

    "Nie ma boga ponad rybę" - powiedzenie Islandczyków bardzo wyraźnie mówi, jak wielką rolę odgrywa rybołówstwo  w życiu gospodarczym tego kraju. Islandia w dziedzinie rybołówstwa to potęga. Wielkość połowów sięga rocznie do 1,5 mln. ton ryb! Aby złowić takie ilości potrzebna jest odpowiednia flota rybacka. Dzisiaj Islandia posiada 1000 trawlerów, 40 wielkich statków handlowych i 1800 łodzi rybackich. Warto wspomnieć, że po wojnie właśnie Polska dostarczała Islandii wiele nowoczesnych trawlerów, a Islandczycy  bardzo  cenili sobie współpracę z naszymi stoczniami i to nie tylko w zakresie statków rybackich.

   Ostatnio w Stoczni Szczecińskiej odbyło się uroczyste podniesienie bandery na nowym kontenerowcu uniwersalnym "Bruarfuss", zbudowanym dla islandzkiego armatora "Eimskip" The Iceland Steamship Company Ltd. Jest to nowoczesna jednostka o nośności 12,4 tys. ton, która może przewieźć ponad tysiąc kontenerów. Budowa statku trwała tylko cztery miesiące - tak krótkiego cyklu produkcyjnego, jak w Stoczni Szczecińskiej, nie oferuje żadna inna stocznia europejska. Zlecenie budowy tego statku Polsce świadczy o tym , że kontakty z Islandią utrzymujące się już ponad trzydzieści lat są ciągle bardzo żywe. Stocznia  w Szczecinie ma obecnie zamówienia na 62 statki, o łącznej wartości 1,7 mld dolarów. Gwarantuje to załodze nieprzerwaną pracę do roku 2000.

   "Eimskip" to wielkie islandzkie towarzystwo okrętowe posiadające dużą flotę handlową. Powstałe w 1914 r. dysponuje kilkudziesięcioma  statkami  i  ma  połączenia z ponad 20 portami w 12 państwach. Utrzymuje m.in. regularne połączenia z portami na Bałtyku, np. co trzy tygodnie z Gdynią.